måndag 28 januari 2013

Heja Sundsvall!

Spårsystemet i norra Sundsvall knyter ihop stadsdelarna. Kul grej att åka längdskidor genom gångtunnlar.
#3 #blogg100
Drog på ett tjockt lager Swix blå och gled iväg på skidorna nu på förmiddagen. Funkade bra trots att lufttemperaturen stigit snabbt mot nollan under natten. Kylan sitter kvar i snön och vallningen fungerade därför perfekt. Riktigt bra glid. Fästet utmärkt. Känslan av att glida, staka och diagonala fram genom stadsdelarna var fantastiskt skön. Trots snöfallet under natten var spåren mycket bra preparerade. Enda hindret i åkningen från Bergsåker via Granlo och Granloholm mot Haga och Bydalen kom i några gångtunnlar. Enkelt att ta det. Istället vill jag passa på att skryta över min hemstad, om det är någon från någon annan del av landet, eller för den delen av världen, som av en händelse skulle råka läsa det här. Sundsvall må ha många brister. Även jag kan rodna över kommunens patetiska slogan "Norrlands huvudstad". I mångt och mycket håller jag också med ST-krönikören Håkan Norberg, men när det gäller löpning och skidåkning så är Sundsvall ta mig sjutton ett föredöme. Spårområdet i norra Sundsvall är bara ett av flera sammanhängande spårsystem, som finns i ännu högre grad i söder och väster. Vi som bor här har sällan långt till spåret. Jag bor lite utanför huvudleden, men har bara tio minuters promenad innan jag kan koppla upp mig mot ett pistat skidspår. Runt stan går det sedan att åka i stort sett obehindrat mil efter mil. Vill jag så kan jag välja avancerad tävlingsterräng som alternativ till den mer låglänta finåkningen. Ofta finns det plats för både klassiska åkare och skatare i spåret. Jag kan inte tänka mig att förutsättningarna är lika bra på så många andra håll i landet. I alla fall inte utanför de stora skidorterna. Jag undrar ändå om inte Sundsvall  matcha och kanske till och med spöar Falun och Östersund, i det här avseendet. Kanske är det också här som kommunens kampanjmakare borde slå till. Istället för att yra om Sundsvall som "Norrlands huvudstad", ett race där vi ligger hopplöst efter Umeå i fråga om tillväxt, kultur och förmodligen även framtidstro, så borde de puffa för den vackra staden med ett fantastiskt utbud av vintersport. För det är inte bara i fråga om längdåkning som vi är lyckligt lottade. Vi har dessutom fyra centralt belägna slalombackar med flera funparks på bara några minuters avstånd från Stora torget. Dessutom dräller det av både spolade och äkta isar i kommunen. Rätt bra grejer för oss som gillar att vara ute och som inte vill åka så långt för att åka. Heja Sundsvall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar