tisdag 14 juli 2015

En enkel sak, men jätteviktig

Vi kör i gång med Internationella löpargruppen.
Vad: Löpning för internationella Sundsvall
När: Onsdagar 19.00. Start den 22 juli
Var: Sidsjö, Fagerdal

Jag har en kollega som kommer från Syrien. Jag har hjälpt honom att bli medlem i Journalistförbundet och skaffa pressleg. Först förstod jag inte hur viktigt det var för honom. Sedan förklarade han att det är hans försäkring. I Syrien händer det att journalister bara "försvinner". Sedan 1992 har 83 journalister dödats i den krigshärjade diktaturen, enligt Committee to protect journalists. Och ett svenskt pressleg skulle helt enkelt ge min kollega ett skydd om han skulle åka tillbaka till Mellanöstern för att jobba. I Syrien skulle han förstås inte få något. Han har ju varit kritisk mot diktatorn. För mig var det en liten ansträngning att hjälpa. "Förstår du, det här är jätteviktigt för mig", sa min kollega och såg glad ut. Det enkla kan alltså vara väldigt mycket värt. Även jag har förstås svårt att fullt ut begripa hur det är att ha det så. Jag väntar på min semester. Andra flyr från krig. Andra flyr från ekonomisk misär, med förhoppningar om något bättre. Tyvärr hittar de inte alltid det. Läs mer här. Många av dessa människor kommer hit till oss i Sundsvall. En fristad där nya utmaningar väntar. Naturligtvis går det inte att överskatta värdet av att då få kontakt med personer som är etablerade i samhället, att bli en del av ett sammanhang som ligger utanför myndighetskontakterna. Det gör det lättare att få koll på språket och koderna och så är det förstås kul för alla att lära känna nya människor. I grund och botten är det därför vi kör i gång med Internationella löpargruppen på onsdag.
Vyn från Bureplatsen pryder Internationella löpargruppen
på Facebook tills vidare. Gå med du också.
Själv är jag övertygad om att de allra flesta mår bra av att springa. Eftersom löpning dessutom är ett fantastiskt bra socialt smörjmedel så finns det inget att vänta på. Efter ett tag kommer flytet. Sedan kommer pratet. Alla inblandade får något tillbaka. Så häng på! Det är en enkel grej. Vi springer en stund. Till att börja med ett varv runt sjön. Sedan får vi se hur det utvecklar sig. Gå med i Internationella löpargruppen på Facebook och håll dig uppdaterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar