måndag 11 mars 2013

Sundsvallsklassikern klar

ST.nu i dag. Arrangörsklubbarna är klara. Tävlingarna börjar ta form.
#30 #blogg100
Sundsvallsklassikern har tagit form. Fem lopp blev fyra. Lika bra det kanske. Tror det skulle bli svårt att få till ett långlopp på skridsko av någon slags klass i Sundsvall ändå. Norrland och långfärdsskridsko går liksom inte riktigt ihop. De fyra tävlingar som ligger och väntar på oss kan du läsa om här. Frågan är hur de kommer att leva upp till sina högt ställda ambitioner? Att vart och ett ska bli något att räkna med nationellt. Tja, cykelloppet Sundsvalls Classics ska gå i mina barndomstrakter vid Marmen. När det gäller längsta sträckan utlovas Sveriges tuffaste cykellopp. Tanken är bra. I hård konkurrens gäller det att sticka ut. Spännande att se hur det lyckas. Skidtävlingen blir, som jag gissade, Södra berget runt med start i Sidsjö. Även där kommer det att bli tufft. Stigningen mot Södra är som den är. Tävlingen ska vara seedande för Vasaloppet och då blir det förstås klassisk åkning. Se till att valla bra. Jag åker där emellanåt och gillar idén med att göra tävlingen mer populär och bred. Då kan även jag vara med. Löpningen då? Här har arrangörerna landat på ett lopp längs nya E4. Säkert är de inspirerade av andra brolopp, som det över Öresundsbron. Tyvärr. För mig går det bort. Varför välja asfalt när vi har så fantastiskt fin löparterräng? Fullständigt omringade av tätortsnära myrar, stigar och berg, som vi är. Jag önskar lycka till och hoppas att jag är undantaget som bekräftar regeln. Gillar helt enkelt inte grejen. Så simningen. Där är planerna inte riktigt spikade ännu. Men tydligen kan det bli fråga om ett lopp i Selångersån. Då säger jag: lägg tävlingen i anslutning till Drakfestivalen eller Gatufesten så är åtminstone publiksuccén given. Mitt samlade intryck är att Sundsvallsklassikern säkert kommer att locka ut oss som redan är frälsta och som bor här. Men för att frälsa även utsocknes krävs nog en rejäl dos marknadsföring också. Givetvis i kombination med arrangemang i toppklass. Det är värt ett försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar