fredag 13 september 2013

Missa inte End of Season Trail i Sundsvall

Bergsåker en kväll i mitten av september. Hösten är här. Dags att börja ladda för EST.
Tävlingar, tävlingar och åter tävlingar. På söndag är det dags för E4-loppet. Årets sista löpartävling av större format i Sundsvall. Jag har tidigare skrivit om loppet. När jag såg banskisserna tidigare i veckan så ändrade jag inte uppfattning. Vill man vara elak så kan man säga som en av mina löparkompisar sa: tänker de ta livet av löparboomen nu? Två varv på en motorväg på halvmaran. Puh. Min surmagade uppfattning är att arrangörerna av Sundsvallsklassikern, som trots allt får 50000 kronor av offentliga medel för att marknadsföra sig, borde ha tänkt ett varv till. Om vi ska sätta Sundsvall på löparkartan med ett bra lopp, så får vi komma på något roligare. Gissningsvis kommer någon att komma på att dra loppet över Sundsvallsbron när den är på plats. Men sedan då? Jag vill ha ut loppet i skogen. Upp på bergen. Genom Stenstan. Ansvarig för fördelningen av marknadsföringspengarna till Sundsvallsklassikern är Maria Åslin, marknadschef på Näringslivsbolaget. Hon är även pressansvarig för Sundsvallsklassikern. Hur tänkte du?
Kastar man ett öga på anmälningsläget till E4-loppet så får man en lite annorlunda bild än min kritiska. Marknadsföringen av evenemanget har gett resultat. En imponerande samling löpare kommer till start. Massor med ungdomar och barn. Givetvis tycker jag att det är bra. Jag önskar alla lycka till! Själv har jag andra tävlingar i tankarna:

  • Först Tjurruset på okänd plats i Stockholm den 5 oktober - för mig en riktig klassiker. 
  • Sedan årets sista löparhappening i Sundsvall - End of Season Trail, EST.
Att kalla EST tävling är nog fel, även om det så klart kommer att bli race för den som vill efter den cirka 20 kilometer långa trailbanan. Idén kläcktes av Lars Martinsson, som berättar att tanken med EST är att det ska vara ett gör-det-själv-lopp. Jag håller med. Gratis och samtidigt en möjlighet för alla att uppleva riktigt bra traillöpning tillsammans. Tävlingsinslaget finns där för den som vill. Banan ska vara snitslad. Tempot valfritt förstås. Sundsvall har en fantastisk natur, som gjord för traillöpning och det ska EST ge exempel på. Loppet ska ses som en skön säsongsavslutning. Något att tänka på i vinter medan vi längtar till löparsäsongen 2014. Deltagandet sker på egen risk. Viktigt att att komma ihåg är att det inte blir några stationer efter banan. Tidtagning får löparna sköta själva. Datum är spikat till den 26 oktober. Samling klockan 10.30 vid Uvbergsstugan i Huli. Först i mål vinner heder och ära. En banskiss kommer att läggas ut här på Sundsvalls stigar. Mer information kommer, så håll ögonen öppna.

3 kommentarer:

  1. Vart tog du vägen här. Utan dig blir det inget.

    SvaraRadera
  2. Lars, du styr. Vi kallar det End of Season Trail i samarbete med Sundsvalls stigar. Eller hur ; )

    SvaraRadera