fredag 1 mars 2013

I väntan på balettlektionen och lite om UG och Norrporten

#23 #blogg100
Kändes lite lockande att skriva I väntan på balettlektionen som rubrik på den här lilla turen. Ser mig själv i trikåer. I går fick löpartights duga ... Medan jag väntade på att min dotter skulle avsluta sitt 45-minuterspass tog jag en tur runt stan. Underlaget var ömsom asfalt, is och modd. Antingen med stormbyar i magen eller ryggen beroende på löpriktning.

Summan av passet är känslan av att jag har ganska bra flås just nu. Första kilometern gick i motvind, uppför och fungerade som uppvärmning. Därefter kunde jag öka farten och jag känner att kroppen både svarar och återhämtar sig snabbt. Känns positivt. Ser fram emot att börja köra intervaller i vår. Kanske kan jag få upp farten lite grann? Möjligtvis testar jag på Ica-loppet i maj. Under kvällen, när de andra sov, passade jag på att titta på Uppdrag gransknings Norrportengräv i sin helhet. Hade bara sett delar och läst om det fram tills dess. Ett skickligt sammansatt reportage. Fastighetsbolaget har använt pensionärernas pengar till sådant som inte har med fastighetsaffärer att göra. Karl Swertling, vd för sjätte AP-fonden, använder ord som "stötande" och "excesser" i Janne Josefssons efterföljande intervju. Frågan är varför ingen av oss journalister i Sundsvall intresserade oss för det här, så såg mönstret? Löneläget. Firmabilarna. Resorna till Hamburg och Miami. Svaret är förstås att Norrporten "gav" till Sundsvall. Där fanns det ingen anledning att kritisera utifrån ett Sundsvallsperspektiv. Men vi borde, kan man i efterhand konstatera, ha höjt blicken. Bortom Sundsvallsgränsen finns ett annat perspektiv. Sett ur ett journalistiskt perspektiv är det här en fråga om integritet. Min enda kritik är att UG överstretchar dramaturgin emellanåt. Jag tycker ändå att Anna Jaktén från Göteborg levererar något som är mycket bra. Hon gör grävet som vi Sundsvallsjournalister borde ha gjort. Metoden att ställa moralfrågan till publiken: vad är problemet med att berika sig själv och bjuda andra flott när det går så bra? är smart. Som tittare måste jag själv ta ställning. Jag är övertygad om att de som låter sjätte AP-fonden förvalta pensionspengarna blev förbannade framför teven. Frågan är vad som händer i Sundsvall efter ommöbleringen i Norrportens styrelse och med nye vd:n på plats? 15 miljoner kronor i spons ligger i potten. Frågan är också om Åsa Hansson, informationschef på Norrporten, får behålla sin miljonlön? Hanteringen av konfrontationsintervjun med Anders Wiklander var inget vidare. Regel 1: allt du säger ska vara sant, låt det inte bli några missförstånd kring det.

En annan bild av Sundsvall. Anders Wiklander, före detta vd för Norrporten, i fåtöljen med bisarrt högt ryggstöd, och Magnus Sjödin (M), avhoppat kommunalråd i Sundsvall, med mikrofonen. Bilden är hämtad ur Uppdrag gransknings reportage om Norrporten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar