lördag 30 mars 2013

Påskafton på Fälle

Efter bastu. Avkylning.
Påskafton. Årets hittills vackraste dag. Vi firar helgen på Norra Fällöudden, Härnösand. Från mammas och Lasses stuga har vi utsikt över viken och ser domkyrkan sticka upp med sitt vita torn inne i stan. Passande en helg som den här. För troende kristna är påsken årets viktigaste religiösa högtid. Även för mig är det så. Där finns kärnan i det kristna budskapet, som sträcker sig bortom religionen. I dramat kring Jesus död finns många av de mänskliga svagheterna samlade. Sveket, egennyttan, hatet och förnekelsen. Samtidigt visar Jesus prov på det svåraste av allt. Att komma över sina tvivel, stå upp för det man tror på och sedan offra sig för andra. Man behöver inte vara kristen eller ens religiös för att förstå kraften i det budskapet. Uppståndelsen kommer som plåster på såren. Jag har bara besökt domkyrkan vid något enstaka tillfälle. Ska nog göra det snart igen, tänker jag nu. Kyrkan har genomgått en omfattande renovering. Jag tycker om att vara i kyrkorum. Upplever dem som fridfulla och kraftfulla på samma gång. Under dagen har vi njutit av vädret, åkt skidor på isen, bastat, ätit gott och umgåtts. Tycker inte att jag kan begära mer av livet än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar