lördag 10 november 2012

... on a steel horse i ride

Bon Jovi tror jag det var: "I'm a cowboy, on a steel horse I ride". Jag minns den inte med någon större förtjusning. Lyssnade på en del hårdrock, bland annat Bon Jovi, när jag åkte moppe för snart 30 år sedan (!). Nu gör jag det aldrig. Min stålhäst är min vintercykel. Låten passar samtidigt bra i det här sammanhanget. Att cykla vintertid, eller sen höst för den delen, är fortfarande något udda i Sundsvall. Här uppe är vi riktiga cowboys. Idealet är att köra en riktigt fet amerikansk "truck". En riktigt fin leasingbil funkar också. Häromdagen var det en kollega i mediehuset som spontant hojtade Cykelnisse åt mig när jag lirkade med cykellåset i Badhusparken. Skämtsamt. Ändå med en underliggande ton av något annat. Att cykla när det är kallt, regnigt eller snö ute är för många Sundsvallsbors något knäppt. För mig är cykling på riktigt. Det är ingen hobby. Inget fritidintresse eller utvald motionsform. Det är ett sätt att transportera mig. Året om. Visserligen har jag en landsvägsracer hemma. Den är fantastisk att cykla. En turbokick jämfört med vardagshojen. Men cykel är i första hand vardag för mig. Nu till poängen. Vinter är inte löparhögsäsong för mig heller. Att cykla på vintern ger däremot en alldeles utmärkt konditionsträning. Jag har alltid ägnat mig åt löpning. Började springa längre sträckor i tonåren och fortsatte med det fram till 35. Sedan hade jag några år av stiltje. Tack vare vintercyklingen kom jag igång igen. Att cykla med dubbdäck, mycket klöder och motstånd i underlaget ger utmärkt muskelträning för benen. Även kortare sträckor får hjärtat och lungorna jobba. Kort sagt - vintercykling är förbannat bra. Så till alla cowboys och propert klädda leasingbilspendlare i Sundsvall säger jag: vill ni hålla kroppen i gång i vinter så är det klart mest kostnadseffektivt att ta hojen. Lite svett? Enkelt åtgärdat genom att byta kläder när du kommer fram. Jag lovar att det ger en effekt som du kommer att glädjas åt när snön smälter bort i april.
För den som söker bevis på att cykeln är ett färdmedel för framtiden kan det här vara något att läsa: Tack @cyklistbloggen för att ni retweetade den så att jag hittade den ...
http://www.thetimes.co.uk/tto/public/cyclesafety/article3591103.ece#.UJmbROn20gA.twitter
... och för den här om vintercykling:
http://www.treehugger.com/bikes/5-ways-love-winter-bike-riding.html


Vintercyklingens dirskreta charm. Kanske kan man kalla sadelfrosten för vintercyklingens baksida? Tips: köp ett skönt sadelskydd inför vintern.
 
Mötande trafik på min fina cykelväg till jobbet. När snön kommer så får jag hålla mig till den vanliga leden.
The city I live in is the city of ... Inte angels men Norra berget. Och för alla som kan sin musikhistoria och vet vilken låt jag nyss nynnade på: Red hot chili peppers är inte hårdrock. På åsidan om campus Åkroken ringlar sig den här lilla, för många okända, cykelvägen. I bakgrunden syns Engelska skolan och Norra berget med glasspinnen på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar