tisdag 27 november 2012

Årets mörkaste natt

GA-kyrkan vilar i mörkret. Utsikt från ST:s redaktion.
Tunga droppar slår mot fönsterblecket utanför redaktionsfönstret. Staden kurar i novembermörkret. Klockan är 23. Jag har stått vid datorskärmen sedan två. Snart drar jag på mig cykelkläderna och åker hem.
Kvällens nyhet i Sundsvall var kvinnan som blev påkörd när hon gick över ett mörklagt övergångsställe på Sidsjövägen. Årets mörkaste natt vårdas hon på sjukhusets intensivvårdsavdelning, allvarligt skallskadad. Föraren sover nog en orolig sömn. Händelsen har förändrat deras liv.
På väg hem i går kväll funderade jag på varför jag tycker om att cykla hem i nattmörkret? Jag kom fram till att det nog är syresättningen av kroppen och dränaget av den uppbyggda stressen från skrivbordsdagen som gör det. I dag var det en dag då solen aldrig gick upp. I morgon är en ny dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar