söndag 18 augusti 2013

Strategier för hösten

Berg till berg i Sundsvall den 31 augusti.
Tjurruset i Stockholm den 5 oktober.
Glöm inte att det fortfarande är sommar. Meningen snurrade runt i huvudet på mig när jag sprang Kvarsättsrundan i morse. Solen glittrade i daggen och i skogen ångade fukten från nattregnet. När jag kom hem sparkade jag av mig skorna, tog en skål och gick ut i trädgården för att plocka svarta vinbär till frukostfilen. Om några veckor är det september. Men, som sagt, det är fortfarande sommar. Brytningstiden mellan semester och arbete, sommar och höst, kräver strategier. I alla fall av mig. Veckan som gått har jag jobbat morgonskift. Samtidigt har jag försökt få ordning på kalendern, som på något vis är själva huvudstrategin. Förutom en massa allmänna nyttigheter har jag prickat in två lopp för dem här hösten. Löparsäsongen nådde antagligen sin höjdpunkt med Öppet fjäll, men tack och lov kommer det mer. Nästa lopp blir Berg till berg. Är inte anmäld ännu, men ska göra det när det blir läge. Loppet går från Norra till Södra berget. Jag sprang i fjol i spöregn och lyckades klämma in tävlingen på en arbetsdag genom att kombinera lunchen med en träningstimme. Minns att jag glömde cykelnyckeln, till cykeln som jag parkerat på Ängen för att direkt efter målgången kunna ta mig snabbt till jobbet. Resultatet blev däremot hyfsat. Sprang på 48 minuter. I år tror jag att jag kan bättre än så. Inte för att det är av någon avgörande betydelse nu, men jag känner mig väldigt inspirerad av idéerna i Den ultimata löparguiden. Har fastnat för upplägget med återhämtning, kompletteringsträning, lågpulsträning och intervaller. Där ser jag en stor möjlighet att utvecklas. När jag får råd någon gång så ska jag köpa mig en pulsklocka. Tills vidare får jag fortsätta springa på känn. Jag tror det kan fungera det också. Nästa lopp väntar i oktober. Då blir det Tjurruset som är ett oslagbart löparspektakel. I år springer jag i första startgrupp. Kvalificerade mig lite överraskande i fjol genom att springa in som 171:a. Övergången från sommar till höst för även med sig problem med virus. När skolorna startar så gapskrattar alla förkylningsbaciller. I värsta fall får jag återkomma till det trista ämnet här fram över. Ta i trä. Ännu så länge njuter jag av sommaren. I alla fall i tolv dagar till. Mentalt börjar jag samtidigt känna mig redo för höstsäsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar