lördag 9 februari 2013

Sean Banan och universitetsstyrelsen - va fasen!

#12 #blogg100
Lördag. Mello på tv. Låt nummer ett rullar upp. En kille, knappt 20, med en frisyr som den unge Morrissey och danssteg som Michael Jackson, åmar sig på scenen. Anton Ewald heter han.
Steven Patrick Morrissey. Äldre.
Väldigt 2013, tänker jag och frågar barnen om de tycker låten är bra?
-  Ja!, ropar det ena.
- Nej!!!, när kommer Sean Banan? vrålar det andra.
Egentligen hade jag tänkt skriva om Mittuniversitetet. Förslaget om flytten till Sundsvall lockade 2000 personer till Sambiblioteket i Härnösand i protest i dag. Den politiska uppslutningen är total i Härnösand. Centerpartiet i Ångermanland har mobiliserat allt man har. Torbjörn Fälldin håller sitt första politiska tal på en evighet. Inget ska till Sundsvall. Får man tro talarna, som citeras av Allehanda.se och ST.nu, så måste universitetsledningen ha drabbats av kortslutning som kom på idén.
- Vi har utbildat lärare i 170 år och ska göra det 170 år till, säger Markus Oskarsson, forskare vid Mittuniversitetet, enligt ST.nu
Jahapp. Om inte studenterna kommer då? Jag ser mig om i vardagsrummet. Tv:n står på, men vi grejar på med var sin telefon eller dator. Väldigt 2013 det också. Men så fokuserar familjen mot samma mål igen - Sean Banan. Vilken underbar Pajas! Markoolio, i tappning anno 2013. Universitetsfrågan är viktig. För Härnösand skulle flytten knäcka staden. Många Härnösandsbor pendlar antagligen redan i dag till jobb i Sundsvall, gissar jag. Fler skulle hamna där. För Sundsvallsborna skulle ett utvidgat universitetet på orten bli ett lyft. I går åkte jag förbi socialtjänstens lokaler vid Åkroken, bara för att kolla in dem. Visst förstår jag dem som drömmer om att fylla kvarteret med studenter. Att göra Sundsvall till en riktig universitetsstad. Synd att det i sådan fall sker på någon annans bekostnad. Dramat är som ett uppslitande arvskifte. Som reporter på ST har jag mött samma infekterade känslor förut. Temat går ofta igen när ämnet är sjukvård. Försöken till regionbildning har nästan varit som en politisk fars. Tidigare i dag läste jag vad Mittuniversitetets rektor, Anders Söderholm, själv skriver om flyttförslaget. Några detaljerom underlaget kommenterar han inte, utan resonerar mer svepande om framtiden.
"Det är min övertygelse att det i denna långa utveckling krävs att vi lokaliserar verksamheten i Västernorrland till campus Sundsvall. Studenterna är viktiga för oss, förstås. De är medarbetare i kunskapsbildningen och de har långsiktigt allt större krav både på oss och på den omgivning där de möter oss. Det gäller på nätet såväl som på campus ... Långsiktigt är det därför bättre att driva den verksamhet som utvecklats med campus Härnösand som bas i en samlad miljö, särskilt eftersom distansstudenterna är mindre känsliga för ortsfrågan och inte kan förväntas ha valt ort för att sedan välja utbildningsprogram i samma utsträckning som är fallet för campus-studenter."
I väntan på ett resultat från universitetsstyrelsen får Mello duga. Svenska folket vill ha Sean Banan och Louise Hoffsten.

Sean Banan på väg till Copacabanana. Foto SVT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar