lördag 16 februari 2013

Fin, fin vårvinterrunda när februari är som bäst

#16 #blogg100

Lagom lång, lagom avancerad. En fin, fin vårvinterrunda.
Äntligen kom det! Sprittet i benen. Frammanad av årets första vårvinterdag. Noll grader, takdropp och sol. Februari när den är som bäst.

Take me home, country roads, to the place where I belong ...
Det var faktiskt första dagen den här vintern som jag inte tänkte skidor först, utan löpning. Senaste lånrundan gjorde jag i Linghed, Dalarna. Nu blev det 16 kilometer plus i Selånger. Startade ganska lugnt, med avbrott för telefonprat, och försökte sedan hålla tempot lite högre. Underlaget varierade en smula. Först välpackad vinterväg, som gjord för dubbar. Sedan lösare på den mindre landsvägen. Till sist bar asfalt med fläckar av blöt is på den stora riksvägen.

Kilomtertiderna helt okej.
Känner att jag har haft rätt fokus i vinter med ben och bålträning. Förra helgens känsla av elefant på löpbandet, när jag provade steget i tio minuter, var borta. Benen kändes starka. En bra grund att jobba utifrån med fem månader kvar till Öppet fjäll. Testade lite löpning även i torsdags kväll. Då sprang jag en stadsrunda som jag ska köra som lunchpass i vår.

Blir en bra runda som lunchpass i vår.
Ett litet aber bara - skavsår. Medan kroppen mått bra och byggts upp under uppehållet så har fötterna blivit i mjukaste laget. Tror förresten jag ska försöka hitta ett par bra vägdojor i vår. Känns som att jag är redo för det.

Mjuka som små barnfossingar. Skavsår i hålfoten efter årets första längre runda.

1 kommentar:

  1. Du har kört en av mina favoritrundor. Blir nog den på söndag förmiddag.

    SvaraRadera