fredag 31 januari 2014

Spring som Zlatan med Timbuktu i lurarna

Ingen har väl missat den - reklamfilmen med Zlatan. Just nu rullar den på TV4 och på YouTube har den haft typ en miljard visningar. I alla fall 3 108 916 klockan 21:17 på fredagskvällen. Gissar att vi är några som suttit och känt efter, kanske skulle köpa en Volvo ändå? Eller lite av skammens rodnad på kinderna när Zlatan får syn på kronhjorten där uppe på kalfjället. Kineserna har nog inte koll på den skandinaviska faunan. Låt oss hoppas det för Volvos skull. Eller så spelar det ingen roll. Han är ju frän som en superhjälte den där grabben. Du får gärna tycka att jag är fånig som tycker det för det är jag. Jag har ett löjligt onyanserat sätt att se på Zlatan Ibrahimovic. Ungefär som en femåring. Men om vi bortser från det och dessutom förbiser med att det är en reklamfilm för en bil och för Zlatan själv, så kan vi nog enas om att han har ett rätt schysst steg där han älgar fram med bössan genom snön. Han flyter liksom fram. Snöpuls är ingen lek. Just därför kan filmen få fungera som lite inspiration just nu när löparsäsongen verkligen är nere på den absoluta nollpunkten. Tror nästan jag ska ut och testa lite snöpuls själv i helgen. Någon som är på? Alltså: slappna av och se filmen som en inspirationsrulle för vinterlöpning. En annan iakttagelse är att löpning verkligen verkar ha slagit i genom så totalt nu att den fungerar både i de mest kommersiella sammanhang och de smartaste av popkulturella. Min kollega Therese gjorde mig uppmärksam på Timbuktus nya musikvideo i dag. Och vad gör karln - han springer förstås. "Jag tänkte på dig när jag såg den" sa Therese. Tack, säger jag. Ännu mer inspiration en helg som den här. Alltså: spring som Zlatan med Timbuktu i lurarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar