lördag 18 maj 2013

Värdet av att gå tom kan vara högt


 Årets första sommardag? Turen mellan Selånger och Sidsjö bjöd i alla fall på sommarvärme den 17 maj. Inte ett moln, blå himmel och på den faluröda vedboden vid Klissbergsstugan visade väggtermometern 21 grader. Murklorna på stigen ner mot Sidsjö var förstås ett annat försommartecken. Vi var ute i drygt tre timmar Lars M och jag. Enligt Runkeeper gjorde jag av med ungefär 2000 kcal. Mellan tummen och pekfingret samma mängd energi som jag gör av med en normal dag och kompenserar med käk. Naturligtvis räckte inte en deciliter mandel och en näve russin, som jag plockat med mig i en påse tillsammans med ett par deciliter vatten. Särskilt inte som vi fick dela broderligt. Vi missade snacket inför löpningen och provianteringen och Lars drog i väg tomhänt. Att gå tom är förstås en nyttig erfarenhet i sig. För mig slog hungern till efter två och en halv timme. För att klara Öppet fjäll, med tredubbel stigning och ytterligare 16 kilometers löpning, så är det förstås vitalt att sköta energipåfyllningen med bättre precision. Före gårdagens tur hade jag grundat med en tallrik havregrynsgröt, ett äpple och en kopp kaffe. Ett kokt ägg till gröten och sedan ytterligare ett par ägg under själva turen hade suttit fint. Mat och löpning är en vetenskap i sig.



1 kommentar: