måndag 13 maj 2013

Naturen, cykelveckan, Moon rider och mods har mig gemensamt

Jag är naturromantiker, har alltid varit det och kommer antagligen att förbli det. Vid 16 sålde jag moppen. Kände att jag störde. På sommarnätterna hörde man lommens klagande läte från sjön Marmen där jag växte upp. Jag blaskade med avfettningsmedel och bensin på villatomten och inom mig växte ångesten för att naturen skulle dö. Då var det 1980-tal och debatten om säldöden började blossa upp. Härdsmältan i Tjernobyl blev världsnyhet en något år senare. Miljögifter var nyhetsstoff och Miljöpartiet växte till.

Jag skryter gärna ohejdat om att jag har Sundsvalls vackraste cykelväg till jobbet. Så här såg det ut på väg hem i  går kväll. Skicka gärna bilder på din cykelväg. Kanske läge för en liten tävling?
På gymnasiet höll jag mitt första föredrag - om Greenpeace och aktivistfartyget Rainbow Warrior. För moppepengarna hade jag köpt en racercykel. Jag försökte köra i kapp med bussen från stan och förlorade. I dag kan jag ibland bete mig ungefär likadant. I Sundsvall drar cykelveckan i gång i dag. Jag är inte involverad på annat sätt än att jag cyklar själv. I morse gjorde jag ett litet undantag med bil och passade på att göra en räkneövning. Eftersom jag är ledig och familjen var sen, så jag skjutsade jag allihop till skolan och jobbet. På vägen kunde jag räkna till två cyklister i Bergsåker, en till på Haga och så tre nere på stan. Den som vill se ett skifte i trafiken har en del att jobba med. Mest bestående är ändå intrycket från parkeringsfickan utanför skolan där jag lämnar min äldsta tjej. Precis när jag stannat blåste en blank Saab förbi bara en halvmeter från bakdörren där mitt barn skulle kliva ut. Mänsklig dumhet finns det så gott om. Stå bara stilla så ramlar den över dig. På bloggen Cykelsmart redovisades nyligen en undersökning om Sveriges bästa cykelkommuner. En rankningslista som tagits fram tillsammans med Cykelfrämjandet. Sundsvall finns med på plats 50. Näst sist. Allra sist ligger länsgrannen Örnsköldsvik. Alltså: i botten två kommuner i skogslänet Västernorrland. Enligt Cykelsmart har drygt 4700 personer betygsatt sina hemkommuner på en tiogradig skala. Rikssnittet är 6,16. Sundsvall får 5,27. Västerås toppar med 7,59. Hela blogginlägget med den kompletta listan kan du läsa här. När det gäller cykling så finns en annan, estetisk aspekt, som jag själv är väldigt svag för. I den danska dokumentären Moon Rider - the movie återges den i koncentrat. Har du inte sett dokumentären, så kan du göra det till den 20 maj på SVT Play. På You Tube finns, så vitt jag vet, bara en trailer. Kolla in den här:


På tal om estetik och cykling så är väl antagligen Sir Bradley Wiggins den som ligger allra längst fram i den internationella cykeleliten. Tour de France-vinnaren och OS-guldmedaljören har tagit fram en kollektion i samarbete med det brittiska klädmärket Fred Perry. Där fusionerar Bradley Wiggins cykelsport med modnostaligi på ett sätt som får mig att längta efter en ny brittisk våg. Låt den komma. Skölj bort all bensinångande Rockabilly från Sundsvalls gator, skogsbilvägar och torg en gång för alla.

Sir Bradley.

1 kommentar:

  1. Sir Bradley, kan det bli tyngre? Skön bild. Måste kolla in kläderna

    SvaraRadera