torsdag 9 maj 2013

40 med kondis som en 80-åring inte alltid fel

Bengt Eriksson 81 år från Älvdalen porträtterades i Dalarnas Tidningar inför sitt 60:e Vasalopp. 
Några år före jag fyllde 40 gick det upp för mig att min kropp har ett bäst före datum. Jag såg mig själv i spegeln, vände mig i profil och mitt på kroppen avslöjade magen att jag slutat ägna mig åt träning i väsentlig mening. Promenader, cykelturer, sporadisk skidåkning kunde inte hålla emot gravitationen. Inga magmuskler höll innandömet på plats. Jag var i början av min 40-årskris och tänkte jobbiga tankar om döden. Även om dödstankarna hängde kvar ett tag så blev sit ups varje morgon i alla fall ett ganska enkelt sätt att hålla magen på plats. I dag är träningen en viktig del av mitt liv. Vid 43 har jag också kommit till en ny insikt - det där med kroppens bäst före datum stämmer inte riktigt. Regelbunden och delvis hård träning, bra matvanor och lyckan att slippa sjukdom kan göra ett litet mirakel. Som tur är pågår också forskning på området. Enligt en undersökning från Mittuniversitetet så ska visst livslång uthållighetsträning vara själva grejen. Forskare vid Mittuniversitetet (Miun) har tillsammans med forskare i bland annat USA jämfört äldre manliga skidåkare med otränade gubbar i samma ålder. Nu pratar vi om män 80 plus. I undersökningen ska bland annat en 93-årig dubbel olympisk guldmedaljör och världens mesta Vasaloppsåkare, som jag tror är Bengt Eriksson från Älvdalen, ha deltagit i gänget med vältränade gubbar. Miun skriver i ett pressmeddelande att undersökningen visar att de här supergubbarna (mitt ordval) hade de högsta värdena för syreupptagningsförmåga som någonsin uppmätts för folk i deras ålder. Deras kondition är tydligen så bra att de kan jämföras med hälften så gamla män som inte ägnar sig åt uthållighetsträning. Vore ju rätt skönt att kunna fortsätta med skogsturerna ända upp i 80-årsåldern, tänker jag. Njutningen av att kunna röra sig snabbt genom skogen är mycket speciell. Ser mig själv vingla fram över stock och sten, gråhårig och med säckiga löpartights. Nåja, slutsatsen från undersökningen är att kroppen har en fantastisk potential. Ge den bara rätt förutsättningar så håller den hela vägen. Den tanken gillar jag att applicera på mig själv.

1 kommentar:

  1. Då är det bara att köra på och hoppas att man ser lika hård ut som gubben i artikeln,när och om man uppnår den åldern. Vad har hänt med typsnittet?

    SvaraRadera