tisdag 28 april 2015

Dags att testa löparträffarna i Sidsjö

Tiden är inte det viktigaste, men visst kan det vara bra att ha lite koll. Ragee kapade tiden runt Sidsjön med nästan två minuter på en vecka och klämde till med 19.06. Said tog varvet på lite drygt 12. Jag var förkyld och tittade på ... 
Vad är det bästa du kan göra när du vill komma i form som löpare, men drabbas av ständiga virusinfektioner? Jag har haft tid att fundera på saken. Först hade jag influensa, sedan en elak förkylning och är inte frisk från den senare än efter två veckor. Mitt projekt att nå 40 på milen har sannerligen stött på motgångar. Sammantaget kan jag summera sex vårveckor som gått bort i snörvlande och hostattacker. Så, hur gör man då? Jo, det ska jag berätta. Jag har lärt mig något. Men först om det som du inte ska göra:

  • Allra dummast är det att strunta i kroppens signaler helt och ge sig på konditionspass trots en uppenbar virusinfektion. Sånt kan bara sluta illa. Kroppen utkämpar redan en strid och är inte redo för att brytas ned av träning. I värsta fall hamnar du på akuten. Jag pressade mig för hårt när jag nyss tillfrisknat från influensan. Gick direkt på ett stenhårt träningschema, som tvingade i väg mig till en lerig backe när jag bara ville gå och lägga mig. Istället för sova blev det intervaller. Dagen hade varit stressig, lite mat. Njutningen av löpningen var lika med noll och jag vaknade naturligtvis sjuk morgonen därpå. Slemhostan har inte släppt än. Kanske kan jag springa i slutet av veckan. Kanske.    
  • Naturligtvis borde jag ha trappat upp träningen långsamt, steg för steg, utan press. Låtit slemhinnorna och lungorna få chansen att vänja sig vid det friska livet igen. En läkarbekant förklarade att efter en influensa så är slemhinnorna ungefär som läskpapper. Extremt mottagliga för nya infektioner. Suger åt sig virus. Kom i håg det! Är du trött, lyssna på kroppen och gör som den säger. 
  • Istället för att gå på hårt med konditionsträning så kan du göra funktionella styrkeövningar och flexibilitetsövningar. Passa på att bygga nya löparmuskler. Tips på övningar finns det väldigt gott om. Har du inte redan några egna, så får du några förslag här från Runners World, Spring och Friskispressen. Själv kör jag någon form av styrka eller flexibilitetsträning i stort sett varje dag. Tack vare det känner jag mig hyfsat stark, trots att löpningen legat i träda alldeles för länge. Lite vardagsmotion som cykling på det och jag tror att jag kommer tillbaka snabbare än väntat. Kanske spritter det i benen redan till Icaloppet? Vi får se. Glöm inte att äta bra. 
Ragee, Ali, Said och Josef on the run.
Dessutom är det ju bara en månad kvar till Sidsjöloppet. I söndags träffade jag gänget från Internationella föreningen som kört i gång med sina löparträffar. Alla är välkomna! Lördagar klockan 15.00 är det som gäller. Om jag kan, så kommer jag att bidra med en guidad skogsrunda till helgen. Först kör vi ett efter det obligatoriskt varv runt Sidsjön. Häng på du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar