söndag 25 maj 2014

Gammelgranarna vakar över porten till Njupeskär


Gammelgranarna i bäckravinen vid Njupeskär.


Ovan: På väg in i storskogen.
Här skymmer jag sikten mot Njupeskär,
Sveriges högsta vattenfall.
Efter två veckor av vikande inspiration kom lusten tillbaka. Naturen är förstås källan. Vi har varit i Särna i norra Dalarna över helgen. Träffat släkt. Haft en bra stund tillsammans. Varit ute i naturen. I skogen. Om du inte har besökt en riktig naturskog förut, så förstår du precis vad det är när du kommer dit. Gammelgranar och knotiga tallar vakar över porten till Fulufjället. Uråldriga står de vid foten av fjällplatån, i bäckravinen nedanför Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall. Just nu brusar forsen som mest, när vinterns snörekord smälter i rekordfart. Vid infarten till parken ligger Naturum. Där bar en av guiderna en t-shirt med det fyndiga trycket "Död ved lever". Döende och döda träd kryllar ju av liv. Så är det här. Som nationalpark kan Fulufjället vara landets mest lättillgängliga. En bekväm spång leder fram till fallet. Därifrån sträcker sig lederna vidare uppför fjällsluttningen. På det platta fjället slingrar de vidare mellan tjärnar och övernattningsstugor. Miltals. Jag känner att det här kan bli platsen för ett litet löparäventyr i sommar. Vi fick annars riktigt bra löpning även i Särna. Uppe vid Mickeltemplet, där skidbacken och hopptornen funkar som inspirerande etappmål, är stigarna fantastiska. Någon mil blev det. Jag passade på att tillbedja Städjan, som du ser på en av bilderna lite längre ned. Min egen ödmjuka gest av beundran. Jag är sanslöst förtjust i den här trakten. Samtidigt är jag väl medveten om att orten har mörkare sidor. Jobb dräller det inte av. Intoleransen är på tillväxt. Var femte röstade på Sverigedemokraterna i EU-valet. Som så ofta lever utmaningarna och möjligheterna sida vid sida. Även i Särna.



Karin och jag, som sedan valde att avbryta löpningen för att tillbedja Städjan, fjälltoppen vid horisonten. Det finns också goda skäl att tacka den lokala föreningen som lämnar dörren till värmestugan och toan öppen även på helgerna. En service som kan vara svår att vara utan. Väl på mage passade jag på att göra några armhävningar. Att stoppa för att köra just armhävningar, burpees eller någon annan valfri pulshöjare effektiviserar tveklöst den vanliga löpträningen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar