måndag 30 december 2013

Nyårskrönikan: Godheten, skogslöpningen och så ett litet skvaller

Gott nytt löparår!
Ett nytt år närmar sig. Dags att summera 2013 och ta pulsen på 2014. Och jag börjar med något helt annat än löpning. Läste nyligen en artikel om att godheten gör comeback. Att empatin kommer tillbaka och knuffar undan egoismen och cynismen som utmärkande drag för nutiden. Önsketänkande eller framtidsspaning?
Under 2013 läste jag själv Empatins tidsålder av bilogen Frans De Waal.  Hans poäng är att vår förmåga att känna in andra individers behov är en konkurrensfördel i evolutionen. Vi är födda som empatiska varelser. Egenskapen delar vi i olika grad med andra däggdjur. Inte minst apor.
Vi kan till och med handla på mellandagsrean utan att slå ihjäl varandra. Kanske är det bevis nog? Vinterns antinazistdemonstrationer, efter händelserna i Kärrtorp, tolkar jag som att framtidsspaningen om godheten ändå är något på spåren.
Så till löpningen. Sundsvalls stigar tog fart under 2013. Hittills har bloggen haft drygt 18000 sidvisningar. En stor del är spam förstås. Men för mig är det ändå en framgång. Nästa år kommer jag att fokusera en hel del på Sundsvall Trail Tour, Sundsvalls nya trailserie. Blir kul.
När jag tittar i kristallkulan ser jag också att skogen kommer att bli en viktigare arena än vägarna för alla Sundsvallslöpare som vill tävla på hemmaplan 2014. Och det trots att Sundsvallsklassikern hellre vill ha ett lopp på asfalt än ett bra traillopp i sin klassiker.
Givetvis kommer alla stormfällda träd efter Ivar att försvåra traillöpningen, men det kommer inte att stoppa oss från att dra åt skogen. Mitt tips: runda rotvältorna.
Under 2013 var förstås Axa Fjällmaraton och Öppet fjäll en av de givna topparna. Att springa 43 kilometer och 1800 höjdmeter gav en ny inblick i löpningens mystik. Min tidsuppfattning löstes upp under drygt sex timmar på fjället. Istället hamnade jag i ett slags transliknande tillstånd. Mycket speciellt. Veckan därpå följde jag Axas eget kungamöte mellan Andreas Svanebo och Anders Kleist  via Twitter. Tempot var extremt från start. Efter drygt tre timmar hade fjällmaran fått en ny kung. Anders Kleist vann dessutom i utklassningsstil. Trots personligt rekord för Andreas Svanbo.
Att springa den nya distansen 49 kilometer i Bydalen 2014 skulle förstås kunna bli en ny höjdpunkt, men dit kommer jag nog inte. Kanske fjällmaran i Sälen? Vi får se vad Karin och jag hittar på.
Tjurruset gjorde jag däremot slut med i oktober. Årets lopp i Tullinge blev en flopp. Inte alls lika kul som 2011 och 2012.
En glad löpare från Härnösand, Emelie Forsberg.
Att Emelie Forsberg dök upp i Drakloppet var förstås också rätt fränt. För henne var det en vanlig träningsrunda. Hon vann damklassen, skänkte stjärnglans åt arrangemanget och skrev en autograf åt min dotter (mig). Under 2013 fick hon sitt definitiva genombrott som internationell löparstjärna. Just nu rankas hon som åttonde kvinna i världen i vertikallöpning av International Skyrunning Federation (ISF).
Skulle Emelie Forsberg dyka upp i Sundsvall den 13 augusti och springa Drakloppet igen, gärna den nya 21 kilometers distansen, så vore det förstås fantastiskt kul. Får hon med sig stallkamraten från Salomon, Kilian Jornet, världens vassaste traillöpare, så vore det hur stort som helst. Enligt uppgift är duon numera ett par.
Vad kan vi vänta oss mer av 2014? Hur mycket som helst förstås. Den 15 november kommer till exempel End of Season Trail Unplugged tillbaka. Att arrangera loppet tillsammans med Lars Martinsson var en av de roligaste grejerna 2013. Vi kör på i samma stil 2014: ingen tidtagning, inga diplom, inga vätskekontroller men geggigt och med fullt ös. Efter loppet blir det avslutningsbankett för Sundsvall Trail Tour.
Roger Hugosson planerar
inför Sundsvall Trail Tour.
Ingen har väl missat att det är barvinter just nu. Många längtar efter snön. Själv ser jag fördelarna. Då handlar det inte om att slippa snöskottning eller knäckande elräkningar. Utan skogen är aldrig så tillgänglig för löpning som en vinter som den här. Förutsättningarna för att ta sig fram med dubbade skor är fantastiska. Så ge barvintern en chans. Du kommer att gilla det.
Avslutningsvis vill jag bara påminna om att löparsäsongen 2014 startar på allvar den 9 mars med Sidsjö Winterrace. Loppet är startskottet för Sundsvall Trail Tour. Då återstår bara en sak:
Gott Nytt Löparår!
Barvinter. Löpningen funkar utmärkt med dubbade skor.
Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar