torsdag 18 juli 2013

Här är Bengt, en riktig kämpe

Här är Bengt. Han är 79 år och bor i Granlo. Jag har mött honom många gånger på väg till jobbet. Jag på cykel. Han har sprungit. Själv tycker han inte att han springer så mycket längre. Som ung var han friidrottare. Sprang kortare distanser. Nu har han genomgått ett större medicinskt ingrepp. Hjärtat. Kampen för honom är att ta sig mellan lyktstolparna, berättar han. Men vad är alternativet till att springa? Lägga sig ned och inte kliva upp igen? Bengt är en inspirationskälla. Han har löpardojor och löpartights. Benen är inte vad de var. Musklerna har blivit slappa. Han beklagar sig lite över det. Han har tagit en paus på hållplatsen på Vikingavägen. Jag är på väg till spåret på andra sidan vägen och kan inte låta bli att tränga mig på. Vi pratar en stund. Sitt silvergrå hår har han nyklippt och prydligt bakåtstruket. Han är stilig. Han har inget emot att småprata. Jag frågar mest. Efter en stund drar vi vidare åt varsitt håll. Jag tar med mig hans fråga. Vad är alternativet till att springa? Klart att det finns rätt många, men håller med om att löpningen är ett av de bästa. Definitivt bättre än att lägga sig ned och inte kliva upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar