tisdag 30 juli 2013

Årets grymmaste värme i årets grymmaste lopp?

En fantastisk väderprognos. För en badsemester.
Meh, så varmt brukar det aldrig vara! Christel tror mig nästan inte när jag berättar om väderprognosen för lördagen. Vi ska hyra hennes och Nisses stuga i Undersåker och hon har koll på vilket väder sommaren i trakten runt Ottfjället brukar bjuda på. 27 grader och sol från en knallblå himmel är definitivt inte standard. Sanslöst. Men nu är det Öppet fjäll och då kommer årets grymmaste värme till Jämtlandsfjällen. Tur att vi har haft en bra sommar så här långt och vant oss vid temperaturer över 20. Sundsvallslöparen Susanne Liukkonen bröt Göteborgsvarvet i våras på grund av värme uppåt 30 grader. Hon förklarade efteråt i P4 Västernorrland att hon var helt oförberedd och att det knäckte henne. Till och med den bästa av löpare kan gå i väggen när det blir för hett. Det är klart att frågan måste ställas seriöst: är det möjligt att springa 43 kilometer och 1800 höjdmeter när kvicksilvret fladdrar runt 27 grader i skuggan? Själv köpte jag en långärmad undertröja i merinoull för dyra pengar i går för att känna mig säker på att klara en köldknäpp eller ett lopp i ösregn. Knäppt. Tur att min löparkompis Lars B är läkare ... Vår strategi får bli en så tidig start som möjligt. Kliva upp vid fem, käka frukost, klara av toalettbestyren och sedan ta sikte på att gå ut i spåret när det öppnar klockan 7. En utmaning bara det. Där ute får det bli litervis med vatten, salt och socker. Förhoppningsvis inte i form av dropp genom en kanyl i armen i en ambulanshelikopter på väg till akuten i Östersund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar