torsdag 9 oktober 2014

Sitt inte, spring inte och gör inga situps

Sitt inte, spring inte och gör inga situps ... Sjukgymnasten Göran kunde inte vara tydligare. Motionärer är rätt dåliga på periodisering. Ryggskottet kommer att självläka på en vecka, tio dagar, konstaterar han och ordinerar aktiv vila. Löpningen i Lugnet och HIT-passet på Friskis satte spår. Hur som helst, viktigast är ändå att vara på benen till den 16 oktober.
Skaffa en pannlampa du också.
Då, gott folk, är det dags för Fågelberget Night Trail. Skogslöpning i mörker med pannlampa. Lopp nummer fyra i Sundsvall Trail Tour. Karta och information ligger ute på Facebook. Däremot får helgens Brolopp bero. Jag jobbar och hade ändå fått stå över. I bästa fall kommer jag förbi och tar en titt med kameran, om det går. Asfalt eller inte, för historiskt är det ju. En annan reflektion i höstrusket är att löparsäsongen i Sundsvall är längre än någonsin i år. Till och med Malmö har klarat av sinHöstmil. Vi har tre lopp kvar. Heja! I dag blev det också klart vem som får Nobelpriset i litteratur. Joyce Carol Oates, min favorit, brukar nämnas i förhandstipsen, men hon får inte priset i år heller. Däremot hörde jag en fantastisk radiointervju med henne förra veckan. Tyvärr hittar jag inte igen den på sverigesradio.se, men där berättar hon om sin löpning. När jag googlade hittade jag det här citatet:
Running! If there´s any activity happier, more exhilirating, more nourishing to the imagination, I can´t think of what it might be. In running the mind flees with the body, the mysterious efflorescence of language seems to pulse in the brain, in rhytm with our feet and the swinging of our arms.
Precis så. Jag håller med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar