onsdag 11 juni 2014

Myrintervaller under ledning av en trailkung


Förväntansfulla kursare väntar på sitt första intervallpass på myr.
Tur i oturen. Karin var anmäld men fick förhinder. Då fick jag ta överraskningsdelen på hennes traillöpningskurs med Andreas Svanebo - intervaller på myr (nu har jag avslöjat det och nu får Andreas hitta på något nytt till nästa gång). Jag brukar dra mig för att springa intervaller eftersom det är så jobbigt. Jag är trots allt snart 45. När det blir av väljer jag en backe. Men myr, riktigt kul. Bara snö är lika skonsamt. Fast en gungande myr under fötterna är mysigare. Vi körde 25 minuter i två block med ett par minuters vila där emellan. Varje intervall en minut, med 40 sekunder hög puls och 20 sekunders återhämtning. Åska och spöregn höjde stämningen. Riktigt norrländskt ska det vara. När Andreas Svanebo joggade upp bakom en av kursdeltagarna för att sporra, så kom jag ifatt dem. Naturligtvis kommer jag att minnas det som den där gången då jag sprang i kapp Andreas Svanebo på myren ... Spread the word. Vi avslutade med stafett. Vill du springa själv på en myr och söker en lättillgänglig, så hittar du den här om du utgår från vallabodarna på Ängen och springer cirka 1,5 kilometer i riktning mot NTO-stugan. Du hittar den på vänster sida. Bara sömn är bättre vila för hjärnan. Efteråt berättade Andreas Svanebo om sin debut som ultralöpare i Kullamannen, Skåne, förra veckan. Loppet är 56 kilometer. Johan Lantz vann. Andreas Svanebo sprang in på 4.28. 
Andreas Svanebos story om debuten i Kullamannen kan du läsa här:
Nu verkar det som att Sundsvalls trailkung siktar på att ta tillbaka rekordet på Axa Fjällmaraton. Fjolårsvinnaren Anders Kleist är visst skadad.
Här kan du läsa mer om skadeläget i Anders Kleists blogg:
Vi får se hur det går.
Stilstudie.
Japp, det gick ju det här också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar