lördag 15 mars 2014

Vi har vår i luften. Var har ni er?



Så här glad kan man vara en ljummen vårkväll i mitten av mars.
Klicka för en mer detaljerad karta 
Vår. Snön drar sig tillbaka från lägdorna. Sångsvanarna paraderar nere vid Prästtjärnen. Dammet yr när vindarna friskar i från väster. Diset ligger över stan. Bäst att passa på att vara ute. Nästa vecka kommer vintern tillbaka. Ett faktum som kvällstidningar och nyhetssajter frossat i de senaste dagarna med formuleringar som "Trodde du att det var vår? Skit på dig. Nu blir det istid igen.". Nästan i alla fall. Till veckan kan vi säkert räkna med att Expressens "Snösmocka" kommer tillbaka på löpet. I dag frustar lokallöpet "Östersjöovädret - så drabbar det Sundsvall" (tror jag att det var). Kyla och snö väntar alltså. Stackars svanar. Vi andra får ta fram vinterskorna. Jag hade åtminstone en fantastisk löparrunda i torsdags, då våren var här. Termometern visade tio plus och jag årsdebuterade i knickers. Vaderna njöt när jag lufsade runt i Stenstan. Vinterns många timmar i gymmet och på spinningcykeln har verkligen gett resultat. Jag är starkare och har bättre syreupptagningsförmåga än i höstas. Rätt häftigt faktiskt. Stegen känns lätta. I dag körde jag och Karin ett maxpulstest på Friskis. Spyhinken stod på plats utanför spinningsalen. Testet funkade hyfsat för att vara första gången. Nådde lite drygt 90 procent av mitt max (185). Klarade inte att ta ut det där sista. Å andra sidan behövde jag inte heller använda hinken. På sistone har jag även varit involverad i en diskussion (som ännu så länge går lite trögt) på Twitter om Sundsvall (#sundsvall och #sundsvalltycker). För mig började det med en promenad längs Selångersån en av de där underbara vårmorgnarna tidigare i veckan. Plötsligt såg jag att stan förändrats. Jag såg något nytt i det där jag sett hundratals gånger förut. Jag ville behålla känslan och kände ett behov av att se Sundsvalls historia för att förstå vad stan är i dag. Jag kommer att fortsätta borra i det. Känner ett slags kall. En sak är i alla fall uppenbar. Sundsvall är en fantastisk friluftsstad. I morse skjutsade vi barnen till SOK:s skidläger, som i snöbristen blev ett orienteringsläger. Lägret har Fångarna på fortet som tema. Entusiasmen hos barnen är total. Ute hela dagen i backarna ned mot Sidsjö. Bara en sån sak.
Dojor redo för lite löpning i skogen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar