söndag 9 februari 2014

Gym i hemmets trygga vrå och dårskap på ny nivå

Vädret suger verkligen. Snöblandat regn, plusrader och inte ger prognosen nåt hopp. Vi verkar få genomlida februari. Lusten att vara ute är minimal. Inte springa, inte åka skidor.
En bild av februari 2014. Surt, tungt och trist.
Tills vidare kör jag på med spinning och gym. Beroende på dagsform kör jag hela eller delar av kroppen. Börjar tycka att gym är rätt kul. En liten boost är det kanske att min sambo blivit antagen som gyminstruktör på Friskis och Svettis. Jag tar till mig av hennes tips. Här är några av mina favoritövningar:
  • Utfall med skivstång
  • Marklyft med skivstång
  • Benpress och vadhävningar med skivstång
  • Benlyft i Monkeybar
  • Planka, sidoplanka och Russian twist
  • Rodd
  • Frivändningar
Fick med mig den här häromdagen. Paolo Roberto tar upp tråden där Arne Tammer lämnade den. Träna en kvart om dagen.
Han är i fin form Paolo. 
Många av övningarna går att köra hemma. Andra kräver utrymme, kanske ensamhet för den som inte vill vara pinsam och skuggboxas på gymmet. Tror jag kommer ha stor nytta av den i sommar. Själv har jag under några års tid kört ett par övningar varje morgon. Kliver upp sex och ger kroppen åtminstone fem minuter. Undantag för vissa lediga dagar. Skiftmorgonar är jag uppe tidigare. Kör samma övningar varje gång:
  • Sit-ups på boll tills jag blir lite svettig
  • Sidoplanka cirka 20 stycken på vardera sidan
  • Armhävningar med fötterna på kontorsstolen cirka 20 stycken
  • Hinner jag så kör jag även armböjningar med händerna på stolen och fötterna på golvet cirka 20 stycken
Bra grejer. Önskar jag kunde få in en cykeltur också, men man kan inte få allt. Har ännu inte sett en enda OS-sändning. Kollar istället in "Löparnas ultimata utmaning" på Kunskapskanalen.  Dokumentären om The 4 deserts, Fyra lopp på vardera 25 mil genom fyra öknar på ett år. Dårskap på en ny nivå. Om det är löpning låter jag vara osagt. Ohyggligt tufft.
Ja, vad ska man säga? Lockande eller bara idiotiskt? Dårskap på en ny nivå.

1 kommentar:

  1. Betala hutlösa summor kan man anta, sen blir man hämtad med kamel när det går åt H-E.

    SvaraRadera